II V I
Każda skala majorowa zawiera siedem akordów zbudowanych na poszczególnych stopniach danej skali.
Akordy (tu czterodźwięki) buduje się poprzez ustawianie nad sobą tercji gamowłaściwych (należących do danej gamy).
W tonacji C-dur będą to akordy:
Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 B07.
II – V – I (czytaj: dwa – pięć – jeden) JEST NASTĘPSTWEM AKORDÓW (tu septymowych) ZBUDOWANYCH NA ODPOWIEDNICH STOPNIACH SKALI: DRUGIM, PIĄTYM I PIERWSZYM.
W tonacji C-dur są to akordy Dm7, G7 i Cmaj7.
Inaczej mówiąc, II-V-I to trzy akordy septymowe: molowy (Dm7), dominantowy – septymowy (G7) i toniczny – majorowy (Cmaj7).
Następstwo II-V-I spotkać można w harmoniach wielu utworów, nie tylko jazzowych, chociaż dla jazzu jest zjawiskiem fundamentalnym.
Sekwencję dwa – pięć – jeden można oznaczyć na kilka sposobów:
II V I, II-V-I (najczęściej),
ii V I,
ii V7 I,
IIm7 V7 Imaj7,
2 5 1, 2-5-1.
Sekwencje akordów II-V-I można budować także na stopniach skal innych niż majorowa.